09 юли 2019

Как да се предпазим в жегата



Намали прегряването 


Обличай подходящо облекло: Избери леки светли и широки дрехи.

Стой на хладно: Стой в климатизирани или хладни места колкото е възможно повече. Ако нямаш климатик в дома си, отиди в мола или в библиотеката - дори няколко часа в климатизирано помещение ще помогнат на тялото ти да остане охладено, когато се върнеш на жегата.


  • Имай предвид: Електрическите вентилатори може да осигуряват комфорт, но когато температурата е над 33 градуса, те не могат да предотвратят прегряването. Вземането на хладен душ или вана или движението в климатизирани места е по-добрият начин да се охладиш.
  • Използвай колкото се може по-малко печката и котлоните у дома си, за да поддържаш по-ниска температура.

Планирай дейностите на открито внимателно: Опитай да ограничиш дейностите на открито в части от деня, когато е по-хладно, например сутрин или във вечерните часове. Почивай често на сянка, за да дадеш шанс на тялото ти да се възстанови.

Намали темпото: не прави упражнения по време на жегата. Ако не си свикнал да работиш или правиш упражнения  на горещо, започни по-бавно и по малко и увеличавай темпото постепенно. Ако усилието кара сърцето ти да бие много бързо и те задъхва, СПРИ всяка дейност. Влез в охладено зона или на сянка и си дай почивка, особено ако се чувстваш отпаднал, слаб или замаян.

Използвай защита от слънцето: Слънчевото изгаряне влияе на способността на тялото ти да се охлажда и може да се дехидратираш. Ако трябва да излизаш навън, защити се от слънцето с шапка, слънчеви очила и защитен крем с фактор 15 или повече 30  минути преди да излезеш навън.

НЕ ОСТАВЯЙ ДЕЦА В КОЛАТА! Колите могат бързо да станат горещо пространство с опасна температура дори при отворен прозорец. Всеки оставен в паркиран автомобил е под риск, но при децата той е по-голям и може да доведе до топлинен удар или смърт. Когато пътувате с деца, запомнете следното:
  • Никога не оставяй бебета, деца или животни в паркирана кола, дори с открехнат прозорец. 
  • За да не забравиш, че детето е в автомобила, използвай плюшено мече на детската седалка. Когато детето е сложено на седалката, вземи плюшеното животинче отпред при водача.
  • Когато оставяш колата, бъди сигурен, че всички са излезли. Не пропускай деца, които са заспали. 
Избягвай горещата храна и тежки храни: те добавят още топлина към тялото ти!

Стой хидратиран



Пий много течности: Пий повече течности, в зависимот от то това колко активен си. Не чакай докато станеш жаден, за да решиш да пиеш.
  • Внимание: Ако твоят лекат е ограничил приема на течности или пиеш специфични лекарства (например диуретици), попитай колко вода можеш да пиеш, когато времето е горещо.
  • Стой далече от много сладки или алкохолни напитки - на практика те те карат да губиш повече течности. Също избягвай и твърде студените напитки, защото те причиняват стомашни болки.
Осигури си достатъчно сол и минерали: Обилното изпотяване намалява солта и минералите в тялото и трябва да си ги осигурим отново. Спортните напитки могат да помогнат с възстановяването на солта и минералите, които си загубил при потене.
  • Ако си на диета с намаляване на солта, имаш диабет, виско кръвно налягане или друго хронично състояние, говори с твоя лекар преди да започнеш да пиеш спортни напитки или да вземаш допълнително соли и минерали.
Осигури хидратация на животните: Осигури много прясна вода за твоя домашен любимец и остави водата на сянка.

Бъди информиран



Проверявай за новини: Гледай прогнозата за времето за предупреждения за естремни температури.

Познавай знаците: Научи знаците и симптомите на прегряването (топлинни обриви, топлинни крампи, топлинно изтощение, топлинен удар). Научи как да се справяш с тях.

Не работи сам: Наблюдавай състоянието на твоите колеги и осигурои някой, който да наблюдава и теб.

Ако си над 65 години, осигури си приятел или роднина, който да те проверява по два пъти на ден по време на гореща вълна. Ако познаваш някого в тази група, проверявай него поне два пъти на ден.

Наблюдавай хората във висок риск: Въпреки,л че всеки може да пострада от жегата, някои хора са в по-голям риск от другите:

  • бебетата и малките деца
  • хората над 65-годишна възраст
  • хората с наднормено тегло
  • хората, които полагат повече усилия по време на работа или с упражения
  • хората, които са физически болни, специално със сърдечни заболявания или високо кръвно налягане или тези, които вземат медикаменти, свързани с депресия, безсъние или лоша обмяна.
Посещавайте хората в риск поне два пъти  на ден и внимателно наблюдавайте за признаци за топлинно изтощение или топлинен удар. Бебетата и малките деца, разбира се, се нуждаят от много по-често наблюдение.

Няма коментари:

Как да се предпазим в жегата

Намали прегряването  Обличай подходящо облекло: Избери леки светли и широки дрехи. Стой на хладно: Стой в климатизирани или хл...