07 февруари 2015

Как плащаме за неща, които не желаем

За да не бъдете изненадани следващия път, когато се окаже, че имате да плащате нещо, което не знаете, че сте ползвали или пък направо вече сте го платили, в тази статия реших да събера моя и на приятели опит за това как онлайн услуги, мобилни и кабелни оператори вземат от нашите пари, без ние да сме пожелали това.

Как плащаме за онлайн услуги, без да сме ги поискали


Типичен пример е Spotify, където ни дават възможност за един месец безплатен абонамент. За да започнеш обаче този безплатен абонамент, е необходимо да въведеш номер на банкова карта. Ние си мислим, че ако не направим нищо, когато изтече безплатния пробен период, просто услугата вече няма да бъде достъпна за нас.

Да, ама не. Сайтът автоматично си изтегля от банковата ти карта сумата за следващия вече платен период. Ползваш или не, искаш или не искаш, няма начин да поискаш връщане на парите, щом изрично не си влязъл и посочил, че вече няма да ползваш услугата.

По подобен начин действат почти всички онлайн услуги.

Мобилни оператори


Автоматичното продължение на договорите, без наше съгласие, го забраниха. Не е забранена обаче същата схема по отношение на разни приложения, игри и пр.

Получаваш смс с реклама на някаква нова възможност, която можеш да използваш съвсем безплатно в рамките на един месец. Достатъчно е само да върнеш обратен смс, понякога дори и  празен. Ако си мислите, че след изтичане на безплатния пробен период, просто вече няма да имате достъп до играта, портала или музичката, която тече, докато ви чакат да вдигнете, се лъжете. Ако не следите внимателно вашите сметки за мобилния телефон, може чак след месеци да разберете, че сте плащали постоянно за нещо, което не ползвате. Влезте във Вашия профил и проверете за какво плащате.

Кабелни оператори


Преди седмица реших да проверя как стои въпроса с рекламирана услуга на кабелен оператор. Всичко беше много прекрасно, дори представеният пакет включва безплатено гледане на платен канал през първите три месеца. Оказа се обаче, че след изтичане на тези три месеца, трябва специално да се обадя, че вече не желая да гледам и платения канал, за да бъде добавка към стандартната услуга. Ако не се обадя, този канал ще стои като допълнение и съответно като допълнение и към месечната ми сметка.

Ярки бутони за платено и почти невидими бутони за безплатно


Обикновено това се случава, когато ползвате безплатна версия на софтуер.
Преди известно време позната се обади, че й изтекла пробната версия на антивирусната програма. Аз обаче знаех, че при нея е инсталирана безплатна версия.
Оказа се, че при ъпдейта на програмата бутона за надграждане на безплатната версия е сив и не му обръщаш внимание, докато до него има яркозелен бутон, на който пише "Да, инсталирай" и естествено тя е кликнала на него, без да прочете, че това се отнася до инсталиране на платената пробна версия.

По същия начин може да влезете в капак и ако искате да се откажете от платена услуга. При опит за отказ от услуга, свързана с amazon.com след няколко поредни прозореца от типа "Ама наистина ли искате да се откажете?" по инерция познат беше кликнал на бутон "Искам да купя".



Няма коментари: