28 август 2011

Методика за отработване на защита срещу удари в главата

При един уличен бой най често употребяваните удари са тези в главата. Обикновенно с едната ръка се захваща ръката на противника или дрехата а с другата се нанася дъжд от удари в главата. Ударите при това не са в съответствие с никои удари от бойните изкуства, а следват някаква трудно определима траектория. Тук ще представя една методика за отработване на защита срещу удари в главата по време на улична битка. Методиката не е моя лична , а е от една руска школа по самоотбрана.

Застанете по двойки. Единят е с гръб до стената за да не може да се дърпа назад.В началото главното в отработването на защитата е да се научиме да приемаме ударите стоейки на място с цел да свикваме с това психологически.Не отдръпваме, не обръщаме главата, не затваряме очи.Поради това първата защита която тренираме е с подлагане, тоест приемане на ударите с рамо, длан, предмишници, лакти.При което трябва да приемаме ударите по близо до главата с цел да се адаптираме и да не се откриваме.


Започваме:

1) Нека партньорът ви нанася единични прави удари с юмрук, а вие с отпуснати покрай тялото ръце поставяйте под удара му своето повдигнато рамо.За целта сваляйте надолу брадата, завъртете се на половин оборот и поставете повдигнатото си рамо. Идеалното е рамото да е разноименно на удрящия юмрук.Разбира се това не е сто процентова защита, но 1) така отработвате основата за следващите комбинирани защити, 2) а ако не сте успели да повдигнете ръце към главата си (често първия удар на улицата е неочакван) това също е възможен вариант., 3) съзнателно изключвайки ръцете вие продолявате своя страх!

2) Същото но сега към рамото прибавяме и дланта на другата ръка.Дръжте дланта стегната и натискайте ставата на палеца към рамото-това прави защитата по плътна.Дръжте брадата долу и я крийте зад рамото.

3) Прибавяме към вдигането на рамото и подлагане на предмишницата.Предсавете си че това е щит който подлагате под вражия удар.Повдигайте педмишницата заедно с рамото, китката да е на нивото на челото, иначе рискувате да получите удар със собствената си ръка.на практика дланта ви лежи върху главата ви. Юмрукът на противника попада на твърдата кост близо до лакътя.В резултат на тази неприятна изненада може да си изкълчи китката или да си счупи пръсти, или и двете заедно.Другата длан също я вдигаме към рамото за подсигуряване.

4) Подлагане на двете предмишници.Това е т.нар. в бокса (глуха защита). На всеки удар вие подлагате двете предмишници близо до лактите им.На практика вие подставяте лактите си.Съединете лактите, предмишниците и китките си, съберете се, повдигнете рамена, спуснете брадата.Движенията на ръцете наподобяват това на зтварящите се врати на метрото (трамвай, рейс Икарус...) Не подлагайте предмишниците! По високо ръцете!

5) Сега към предишните защити добавяме движение и на тялото, леко напред, назад, отклон или приклякане.

6) Представете си че сега сте само с една действаща ръка, а другата е контузена.Защитавайте се!

7) Всичко което работихте до стената сега пренесете на пода. Лежите по гръб а партньора върху вас.

Работете различно, с ръкавици, само с бинтове , с голи ръце. Променяйте силата на контакт.След добро овладяване на подлаганията започнете и другите защити като отклони, отбивания и др. Сега по малко се боите и няма да отскачате от удара на 5 метра или да се отклонявате да самия под.

Добавете и отработване на нестандартни ситуации!
Например-работа когато едното око ви е затворено, с завързани ръце, вие ви се свят след пропуснат удар, защита след серия кълба или завъртания. Може да измислите доста варианти.

Материалът е публикуван във fightmagazine.hit.bg, където ще намерите и други интересни четива.

Няма коментари:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...