28 януари 2022

Настолна игра "Деветте танцьора" (Мелница)


Други наименования
Играта е позната също и като „Девет танцуващи мъже", „Мелница", „Играта Мелница","Мерел" „Мерилс", „Мерелс", „Марелс" „Морелс" и „Пръст за девет пени" на английски

Правила на играта 

Мил е настолна игра за 2 играчи. На масата има дъска и двамата играчи стоят един срещу друг. Всеки играч има 9 жетона или техни заместители.

Жетоните са в различен цвят, обикновено бял и черен. Върху игралната дъска е нанесена мрежа, която се състои от три квадрата и четири пресичащи се в центъра й линии. Квадратите и линиите заедно се пресичат в 24 точки. Намерението на играчите е да формират „мелница", което означава три от собствените им жетони от един и същи цвят да бъдат наредени вертикално или хоризонтално. Ако има „мелница" това ще позволи на играча да махне веднага жетон на противника си, това е задължително.

Печели играчът, който успее да намали жетоните на опонента си до два, след което той вече не може да направи „мелница", или го тласка към позиции от които той вече не може да придвижва жетоните ако спазва правилата.

Играта преминава през три фази:

• Първата е слагане на жетоните върху празни пресечни точки

• Втората е придвижването им до следващите пресечни точки

• Трета е скачане на жетона от коя да е точка до коя да е незаета


Първа фаза: Разполагане на жетоните

Играта започва на празна игрална дъска. Играчите определят кой от тях да почне пръв и тогава един след друг поставят жетоните си върху празните точки. Ако един играч сполучи да подстави три от неговите жетона на права линия, вертикална или хоризонтална, той така формира „мелница" и има право да премахне един от жетоните на другия играч. Всеки от жетоните може да бъде избран за премахване, но само ако е възможно, не може да се премахва жетон от „мелница" на другия играч. 

Втора фаза: движения на жетоните

Играчите продължават да редуват придвижванията на жетоните, този път движейки един до близка пресечна точка. Жетон не може да прескочи друг такъв. Играчите продължават с опитите да формират „мелници" и да премахват жетоните един на друг по същия начин както в предишната фаза. Играч може да разбие „мелница" движейки един от жетоните си вън от вече съществуваща „мелница" и след това да го върне обратно и да оформи същата втори или и повече пъти. Всеки път играчът маха един от жетоните на другия. Актът на прехване на жетони на другия играч понякога наричат „стриване" на опонента.

Трета фаза: скачане на жетоните

Когато играч остане само с три жетона, вече няма ограничения за него да ги придвижва към останалите близкостоящи точки: жетонът на такъв играч може да „лети", да „отскача" и да „скача" от която и да е към която и да е друга незаето точка, т.е. в един „чакащ мил".

Стратегия

Няма една обща стратегия, но вие винаги трябва да сет концентрирани. В началото на играта е по-важно да поставите жетони в различни локации, отколкото да се опитвате да формирате „мелници" веднага и да правите грешката да концентрирате жетоните си само в една част от игралната дъска. Идеална позиция, която обикновено завършва с победа е един жетон да може да снове напред назад между два мила, премахвайки всеки път жетон на другия играч.

Няма коментари: