Други наменования
В повечето езици езици, които не са английски или негови разновидности, играта „шашки" се нарича „дама", „дами" или нещо подобно, което се отнася до жени. Жетоните обикновено се наричат „мъже", „камъни" или се употребява подобна дума; тези, които се превръщат в „кралици" се наричат дами. В тези езици царицата в шаха или в игрите с карти обикновено бива наричана със същата дума както „кралиците" в шашките.
Правила на играта
Играта на шашки е една абстрактна стратегическа игра, в която играчите движат малки дискове или жетони по дъска с 64 квадрата боядисани в контрастни цветове. На старта един играч има светли 12 жетона, другият има 12 тъмни (вж. рисунката по-горе). Жетоните могат да се движат само диагонално и само с по едно квадрат. Само тъмните квадрати могат да се ползват за придвижване.
Скачане и премахване (на жетони)
Ако играч може да движи един от жетоните си така че да може да скочи до най-близкия жетон на противника си и в празен квадрат, тогава той пленява жетона на противника и го вади от игралната дъска. Придвижвания със скокове трябва да се правят когато е възможно. Пленяването е задължително, ако играчът не го направи или забрави да го стори, другият играч може да махне от дъската жетона на противника.
Фазите на скачане и махане на жетони: черен жетон се движи c3-d4; бял се движи b6-c5; черен скача от d4 през c5 до b6 и маха c5 от дъската.
В един ход е възможно е да се скача през повече от един жетон на противника, ако винаги между тях има един празен квадрат. Рисунката отляво показва празни квадрати c5 и e3 между черни жетони. Средната: бял жетон може да скочи сега от a7 през b6, d4 и f4 към g5 и премахване на три черни жетона (дясната рисунка).Мъже и Крале
Началната ситуация показва 12 черни и 12 бели мъже (късове, жетони). На „мъжете" е позволено само да се движат напред. Ако един достигне последния ред, който е срещу неговата страна, той се намира в т.нар. „кралска колона" и превръщането в „крал" е означено чрез поставянето на още един жетон върху първия. Този „крал" сега има допълнителна сила, включваща това да се връща назад, да скача през повече от един празен квадрат и да пленява пред и зад себе си. Също като нормалния „мъж" (жетон), един крал може да прави успешни скокове в един ход при условие, че всеки скок пленява един или повече „мъже" или „крал" на противника. Ако „мъж" (жетон) достигне колоната на „краля", той се превръща в „крал" чрез поставяне на още един жетон върху него.
Три стъпки на движението на „крал": бял „крал" на c1, може да скочи през e3 и c6, край на това движение е бял „крал" c7, e3 и e6 са премахнати.
Стратегия
Играчите създават стратегия когато предлагат скокове в замяна на подреждането на дъската, така че те да могат да скочат през повече жетона на един ход. Играчът, който е останал без жетони или не може да ги движи, губи играта.
Друга стратегия е да се получават колкото се може повече „крале", защото те имат по-голяма сила да скачат и да се движат.
Няма коментари:
Публикуване на коментар